Dzień: 23.09.2019r. Imieniny: Berty, Boguchwały, Bogusława, Liberta,…

Aktualności

Zasady zdrowego snu

Wśród objawów bezsenności wymienia się trudności w zasypianiu, zbyt krótki sen, problemy z utrzymaniem ciągłości snu oraz wybudzanie się w nocy i kłopoty z ponownym zaśnięciem.

Bezsenność często spowodowana jest brakiem odpowiedniej higieny snu oraz jego właściwego rytmu. Przestrzeganie kilku prostych reguł może w znacznym stopniu ograniczyć, a nawet całkowicie usunąć ten poważny problem.

  1. Nie śpij na zapas– aby nie rozregulować organizmu zaleca się wstawianie zawsze o tej samej porze, nawet w weekendy.
  2. Nie śpij w ciągu dnia– wysypianie się w ciągu dnia wpływa na obniżenie potrzeby snu w nocy.
  3. Zadbaj o spokój– zdenerwowanie wpływa na wzrost adrenaliny w organizmie. Z tego powodu wieczorem należy się uspokoić i unikać sytuacji stresowych.
  4. Zrezygnuj z ruchu– wysiłek fizyczny przyspiesza krążenie, dlatego zaleca się zrezygnowanie z gimnastyki i ciężkich prac domowych zaraz przed snem.
  5. Nie kąp się zaraz przed snem– gorąca kąpiel działa pobudzająco na organizm. Zaleca się brać ciepły prysznic na godzinę przed snem.
  6. Nie jedz przed samym snem– ostatni posiłek zjeść należy najpóźniej 2-3 godziny przed snem.
  7. Zrezygnuj z pobudzających napojów– zaleca się unikać picia napojów z kofeiną późnym popołudniem i wieczorem.
  8. Nie pal– nikotyna jest silnym środkiem pobudzającym, dlatego zaleca się powstrzymywanie od palenia na 2 do 3 godzin przed snem.
  9. Zadbaj o prawidłową temperaturę– pomieszczenie przeznaczone do spania winno być odpowiednio przewietrzone przed pójściem do łóżka. Optymalna temperatura do prawidłowego snu wynosi od 18 do 21 stopni.
  10. Przespaceruj się– zaleca się chociaż 15. minutowy spacer godzinę przed snem. Ruch na świeżym powietrzu wpływa uspokajająco na organizm oraz pomaga mu się odpowiednio dotlenić.

 

Warto również pamiętać, że wraz z wiekiem spada poziom melatoniny, czyli hormonu regulującego rytm czuwania i snu. Aby temu zapobiec osoby starsze winne zażywać tabletki zawierające wspomniany hormon.

Sen jest niezbędny dla zachowania zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego.  Oprócz porządkowania i zapamiętywania nowych informacji odpowiada za regenerację całego organizmu. Przestrzeganie powyższych zasad niewątpliwie pozytywnie wpłynie na jakość snu, a tym samym na jakość zdrowia organizmu.

 

Źródło