Dzień: 28.03.2024r. Imieniny: Aleksandra, Anieli, Antoniego, Antoniny,…

Aktualności

Seniorze uważaj na nieuczciwych sprzedawców!

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje kampanię, która ma na celu podniesienie świadomości i uwrażliwienie osób starszych, które mogą stać się ofiarami nieuczciwej sprzedaży bezpośredniej.

W ostatnim czasie obserwujemy coraz liczniejsze przypadki szczególnie szkodliwych praktyk stosowanych przez niektórych alternatywnych operatorów telefonii stacjonarnej, sprzedawców energii elektrycznej oraz sprzedawców bezpośrednich oferujących towary i usługi inne niż wymienione. Ich przedstawiciele, w kontaktach telefonicznych bądź osobistych proponują konsumentom zawarcie umowy, często wprowadzając ich jednak w błąd co do warunków oferowanej umowy, a nawet co do tożsamości oferenta. Szczególnie narażone na negatywne skutki tych praktyk są osoby starsze. W odpowiedzi na sytuację, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi kampanię mającą na celu edukacje osób starszych w temacie sprzedaży bezpośredniej. W ramach projektu seniorzy mają otrzymać wiedzę na temat sposobów działania nieuczciwych sprzedawców, a także dowiedzieć się jak reagować podczas wizyt sprzedawców w domach. W specjalnie przygotowywanych materiałach promocyjnych organizatorzy akcji prezentują 

  • Seniorzy! Uważajcie na zaproszenia na bezpłatne badania.
  • Bądźcie czujni, gdy odbieracie telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę.
  • Macie prawo do bezpłatnej pomocy prawnej, gdy podpiszecie niekorzystną umowę.
  1. Odbierasz telefon od pana z elektrowni lub telekomunikacji z rzekomo tańszą ofertą? Przedstawiciel gazowni odwiedza cię w domu, bo chce wymienić liczniki? Twierdzi, że chce przedłużyć umowę? Uważaj, bo możesz zmienić sprzedawcę tych usług i płacić więcej.
  2. Nie podawaj w takich sytuacjach swoich danych, takich jak imię i nazwisko, numer dowodu. Twój operator czy sprzedawca prądu je ma. Może się zdarzyć, że przedstawiciel będzie chciał wyłudzić twój podpis pod pretekstem potwierdzenia wizyty. Jeżeli konsultant mówi szybko, nie odpowiada na pytania, jaką firmę reprezentuje, nie kontynuuj rozmowy. Odłóż słuchawkę.
  3. Nie podpisuj żadnych dokumentów – zawsze wcześniej skonsultuj je z rodziną, czy sąsiadami.
  4. Jesteś w sanatorium i idziesz na pokaz, na którym sprzedaje się naczynia, materace, urządzenia paramedyczne? Nie ulegaj presji i namowom, aby coś kupić. Jeżeli już to zrobiłeś, to pamiętaj, że masz 14 dni na to, aby odstąpić od takiej umowy, co oznacza, że rezygnujesz z zakupów. Bez kosztów.
  5. Korzystaj z bezpłatnej pomocy. Zadzwoń do rzecznika konsumentów w swoim mieście lub powiecie i umów się na wizytę. Porady udzielane są też pod nr. tel 801 440 220 lub 22 290 89 16. Napisz na: porady@dlakonsumentow.pl. Jeżeli zostałeś oszukany, zgłoś sprawę policji.