Dzień: 25.04.2024r. Imieniny: Estery, Jarosława, Kaliksta, Marka,…

Aktualności

Poradnik Seniora cz. II

PORADNIK DLA SENIORA: ZAKUPY NA POKAZACH CZ.2

Reguły wywierania wpływu na innych ludzi:

Darmowy poczęstunek zobowiązuje …czyli reguła wzajemności:

Zgodnie z nią staramy się odpowiednio odwdzięczyć osobie, która zrobiła dla nas coś dobrego. Wykorzystując tę regułę sprzedawcy zapraszają nas na darmowy poczęstunek, nieodpłatne badania lekarskie albo tanią wycieczkę. Chcą w ten sposób wywołać w nas poczucie, że też coś jesteśmy im winni, do czegoś zobowiązani. Skoro już ufundowali nam dobry obiad, nieładnie byłoby nic nie kupić. Nawet jeżeli nic nie kupimy, możemy zrewanżować się uprzejmemu sprzedawcy biorąc udział w zabawie, którą proponuje (np. loterii). W ten sposób, będąc uczciwymi ludźmi, znającymi reguły społecznego zachowania, dajemy się wciągnąć w niebezpieczną grę.

 

Jak się bronić?

  • Przyjmij prezent, ale nie czuj się do niczego zobowiązany!
  • Masz prawo zjeść obiad i nic nie kupić.
  • Nie miej wyrzutów sumienia, że sprzedawca poświęca Ci swój czas, a Ty mu odmawiasz – to jego praca.

 

Tylko dziś szczególna promocja czyli reguła niedostępności…

 Rzeczy trudno osiągalne wydają się bardziej wartościowe. Tym bardziej zależy nam na tym, by je zdobyć. Dlatego Sprzedawcy często przekonują, że mają „tylko kilka ostatnich urządzeń”, że „promocyjna cena obowiązuje tylko dziś”.

Często zdarza się, że w trakcie pokazu organizują losowania (loterie).

Zwycięzcy mogą nabyć towar po rzekomo szczególnie okazyjnej cenie. Odmowa skorzystania z takiej okazji wydaje się nierozsądna.

 

Jak się bronić?

  • pamiętaj, że jeśli coś można kupić dzisiaj – najpewniej jutro też będzie to możliwe,
  • promocyjna cena może być zwykłą ceną – po prostu Ci, którzy kupują drożej pozwalają firmie zarobić jeszcze więcej.
  • Dlaczego nie kupić jeśli takie dobre … czyli reguła konsekwencji

 Każdy z nas chce być postrzegany, jako osoba konsekwentna. Jeśli nawet zdarza nam się podjąć złą decyzję, mamy tendencję do brnięcia dalej– wszystko po to, by pozostać konsekwentnym. Jeżeli złożyliśmy jakąś deklarację – zwłaszcza publicznie – trudno się potem wycofać. Nawet w sytuacji, kiedy przyznamy, że zależy nam na zdrowym odżywianiu, nie musimy od razu kupować zestawu drogich garnków.

 

Jak się bronić?

  •  bądź czujny, kiedy poczujesz się przymuszony, by zrobić coś wbrew sobie,
  • niemądrze jest w imię konsekwencji działać na własną szkodę.

 

 Inni kupują, widocznie dobre …. czyli reguła społecznego dowodu słuszności.

 Mówi ona, że często podejmujemy decyzje lub przyjmujemy poglądy sugerując się zdaniem większości. Sprzedawcy wykorzystują tę regułę przekonując nas do zakupu, bo inni już to zrobili.

 

Jak się bronić?

  •  Uświadom sobie, że to, co robią inni, nie zawsze jest słuszne. Decyduj samodzielnie.

 

Dobre, bo opracowane przez instytut naukowy … czyli reguła autorytetu.

 Sprzedawcy bardzo często stosują manipulacje wykorzystujące naturalną potrzebę odwoływania się do autorytetów, np.: odwołując się do opinii znanych ludzi (np. aktorów) albo specjalistów (np. lekarzy, czy osób wykonujących inne zawody medyczne: rehabilitantów, fizjoterapeutów, masażystów). Niekiedy prezentowana teza może zostać „poparta” zdaniem bliżej nieokreślonych ekspertów („środowiska naukowe popierają…”, „nad teorią pracowali naukowcy z Heidelberga…” ).

 

Jak się bronić?

Zadaj sobie dwa pytania:

  • czy aktor jest specjalistą w danej dziedzinie,
  • czy specjalista nie jest przypadkiem aktorem.

 

Nie ufaj ślepo reklamie.

  • Jeżeli jest to produkt leczniczy albo wyrób medyczny przed zakupemskonsultuj się ze swoim lekarzem.

 

Ten Pan jest taki miły … czyli reguła lubienia i sympatii

 Nie od dziś wiadomo, że łatwiej ulegamy osobom dobrze ubranym, ładnym, miłym i sympatycznym, potrafiącym prawić komplementy.

 

Jak się bronić?

  • Miło jest być uprzejmym dla innych. Niekiedy jednak warto poprzestać na odwzajemnieniu miłego uśmiechu.

 

Przekaż informacje znajomym.

 Dalsza część poradnika ukaże się w dniu jutrzejszym, zapraszamy do śledzenia naszej strony.