Seniorzy bądźcie czujni!
Osoby starsze często padają ofiarami nieuczciwych sprzedawców. Liczba osób w wieku podeszłym w Polsce wciąż rośnie – obecnie jest ich ponad 8,5 mln. Podstawowym klientem na rynku staje się senior.
Jedną z częstszych praktyk stosowanych przez firmy działające na granicach prawa jest organizowanie pokazów produktów, na które zapraszane są osoby starsze. Przedstawiciele firm doskonale zdają sobie sprawę, że wielu seniorów przyjmuje zaproszenia i jeździ na prezentacje po prostu z nudów lub z powodu prezentów- tanich i drobiazgów, jakie może na nich otrzymać.
O ile samo „podziwianie” cudów techniki nie jest niczym złym, o tyle niebezpieczne jest nakłanianie osób starszych do zakupu prezentowanych wyrobów. W efekcie wielu seniorów decyduje się zakupić kosztowne towary, przeznaczając na ten cel pieniądze na życie. Problem zaczyna się, kiedy okazuje się, że świadczenie emerytalne nie wystarcza na pokrycie kosztów nabytego produktu.
Warto w takiej sytuacji wiedzieć o tym, że zakup zbytecznego towar albo urządzenie w czasie takiego pokazu, nie oznacza jednak, że pieniądze przepadły. Istnieje kilka sposobów na to, aby odzyskać gotówkę.
Należy przestrzegać podstawowe zasady:
Nie bój się powiedzieć „nie” i odłożyć słuchawkę
Wiele osób starszych podejmuje decyzje zakupowe pod naciskiem telefonicznych konsultantów. „Uważaj, gdy odbierasz telefon z gazowni, elektrowni, telekomunikacji, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę” – ostrzega UOKiK. Urząd radzi, aby w takiej sytuacji odłożyć słuchawkę, a następnie – zadzwonić do instytucji, z której rzekomo dzwoni rozmówca. W ten sposób można zweryfikować, czy nie doszło do próby wyłudzenia pieniędzy. Oszuści niejednokrotnie podszywają się pod pracowników gazowni, elektrowni, czy telekomunikacji. Twierdzą, że dzwonią z korzystniejszą ofertą, podczas kiedy żerują na łatwowierności osób starszych.
Generalna zasada: zawsze proś o informacje na piśmie, ale nie podawaj żadnych ważnych danych, np. o swoim koncie w banku czy karcie kredytowej, nie mów, jaki masz numer NIP, REGON, PESEL. Do przesłania oferty wystarczy przecież tylko adres lub mail.
Nie bierz dowodu, karty i emerytury na pokaz.
Wiele pułapek czyha na seniorów na specjalnych pokazach, podczas których sprzedawcy obiecują darmowe badania, konsultacje ekspertów, nagrody do odebrania i wiele innych. W rzeczywistości handlowcy usiłują skłonić uczestników pokazu do nabycia drogich, często zbytecznych urządzeń. Wspólne gotowanie może skończyć się zaciągnięciem kredytu na drogiego robota kuchennego, który będzie stał niepotrzebny w kuchni. Aby nie kusić losu, przed pójściem na pokaz kulinarny czy prezentację nowego produktu lepiej jest zostawić w domu dowód osobisty, kartę płatniczą i większą gotówkę.
Masz 14 dni na odstąpienie od umowy
Nawet, jeżeli za namową sprzedawcy zdarzyło ci się podjąć nieprzemyślaną decyzję zakupową, możesz zmienić zdanie. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, od umowy zakupu zawartej przez telefon, podczas pokazu czy w internecie można odstąpić w ciągu 14 dni.
Konsumenci III wieku są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – uważa Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W przyszłości za sprawą urzędu może zostać wprowadzony obowiązek nagrywania pokazów, na które zapraszani są seniorzy. Innym zabezpieczeniem dla osób starszych mogłoby być wprowadzenie limitu kwotowego na zakup produktów sprzedawanych poza lokalem firmy.