Jak założyć e-mail? Jak działa poczta elektroniczna?
E-mail jest najwygodniejszym i najbardziej wszechstronnym narzędziem komunikacji w internetowej przestrzeni. Jeśli wciąż nie masz własnej poczty elektronicznej, zobacz czym ona jest, jak działa, a także – jak założyć e mail i bezpiecznie z niego korzystać. Wbrew pozorom jest to łatwiejsze, niż myślisz.
E mail, to inaczej poczta elektroniczna (skrót od angielskiego electronic mail). Narzędzie, bez którego trudno wyobrazić sobie komunikację na odległość we współczesnym świecie. E-mail umożliwia błyskawiczną wymianę treści pisanych, wizualnych i dźwiękowych przez Internet, w dużej ilości i zazwyczaj za darmo. Formę e-maila może mieć między innymi:
- prywatny list do innego użytkownika internetu, zawierający tekst, ale też np. zdjęcia, skany dokumentów, pliki muzyczne itd.;
- korespondencja służbowa wewnątrz danej firmy, a także pomiędzy podmiotami gospodarczymi oraz w relacjach handlowych z konsumentami (np. polecenia służbowe, wymiana informacji, faktury elektroniczneitd.;
- korespondencja urzędowa w ramach danej instytucji, a także między instytucjami i w relacji urząd-obywatel (za pośrednictwem poczty elektronicznej wysłać można coraz więcej dokumentów, dzięki czemu w dużej mierze wypiera ona pocztę tradycyjną, czy rytuał osobistego załatwiania sprawy przy okienku).
Dla wielu osób starszych e-mail wciąż jawi się rozwiązaniem skomplikowanym i niezrozumiałym, choć w istocie jest to wynalazek wyjątkowo prosty i przyjazny w obsłudze. Co więcej, nie jest to wynalazek nowy. Choć mało kto zdaje sobie z tego sprawę, w Polsce z poczty elektronicznej na masową skalę korzystamy od 24 lat (debiut w roku 1996), a na świecie pierwszy e-mail został wysłany blisko pół wieku temu – w 1971 roku amerykański programista Raymond Tomlinson przesłał pierwszą informację między dwoma komputerami, sprzężonymi za pomocą sieci Arpanet, będącej praojcem dzisiejszego Internetu. Również Tomlinson jako pierwszy użył symbolu @, czyli popularnej „małpy”, która dziś jest częścią każdego adresu e-mail. Od tego czasu wiele się zmieniło, a e-mail stał się narzędziem stosowanym powszechnie – jak podaje portal chip.pl, każdego roku na świecie wymienianych jest ponad 100 bilionów maili.
Jak działa poczta elektroniczna? Nie wchodząc w szczegóły technologiczne, każdy użytkownik powinien wiedzieć, że:
● do obsługi poczty elektronicznej służy konto e-mail, czyli wirtualna skrzynka pocztowa – konto to zakłada się za pośrednictwem różnych stron internetowych (szczegóły w dalszej części tekstu);
● każdy użytkownik ma swoją indywidualną skrzynkę (lub kilka, wedle uznania) o unikalnej nazwie, zwanej loginem;
● dostęp do konta zabezpieczony jest wymyślonym i własnoręcznie wpisanym hasłem. Powinno ono być wystarczająco długie i skomplikowane, nie powinno też dublować haseł używanych na przykład w banku;
● na własną skrzynkę logujemy się poprzez:
o strony internetowe (np. google.com, onet.pl, wp.pl);
o przeglądarki poczty elektronicznej (np. Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird i inne);
o aplikację mobilną na telefonie komórkowym lub tablecie;
● po zalogowaniu się na skrzynkę poczty elektronicznej możemy między innymi:
o odczytać e-maile przesłane do nas przez innych użytkowników,
o odpisać na korespondencję lub napisać nowy e mail do innego użytkownika, a nawet większej grupy odbiorców jednocześnie,
o w łatwy i intuicyjny sposób załączyć pliki tekstowe (np. dokumenty) i audiowizualne (np. zdjęcia), a także linki do interesujących na stron internetowych;
● po wysłaniu, e-mail zazwyczaj dociera do odbiorcy w ciągu kilku sekund, co czyni pocztę elektroniczną niezwykle szybkim narzędziem komunikacji;
● po skorzystaniu z poczty elektronicznej, warto wylogować się ze swojego konta, chyba że jesteśmy jedynym użytkownikiem komputera lub urządzenia mobilnego a do tego mamy zaufanie do stosowanych zabezpieczeń antywirusowych.
Jak założyć mail na Google.com (gmail)?
Zobaczmy teraz, jak założyć mail na kilku popularnych witrynach, krok po kroku uwzględniając specyfikę każdego z nich. Na początek konto gmail.com, sygnowane przez Google, powszechnie używane pod każdą szerokością i długością geograficzną.
● Wpisujemy adres: https://www.google.com.
● W prawym górnym rogu klikamy „Gmail” i zostajemy przekierowani na stronę https://www.google.com/intl/pl/gmail/about/
● Znów w prawym górnym rogu wybieramy opcję „załóż konto”.
● Wpisujemy imię i nazwisko, a następnie wymyśloną przez nas nazwę konta, na przykład jan.kowalski1950. System sam dopowie końcówkę @gmail.com.
● Wymyślamy hasło zabezpieczające nasze konto i dla pewności wpisujemy je dwukrotnie. Jeśli będzie zbyt proste, Google poprosi nas o wygenerowanie innego, trudniejszego do odgadnięcia, zawierającego nie tylko ciąg liter, ale też cyfry, czy znaki specjalne, takie jak kropka, myślnik etc.
● Klikamy przycisk „Dalej”. Po przejściu do kolejnej podstrony zostaniemy poproszeni o wpisanie swojego numeru telefonu komórkowego. Jest to niezbędne, by otrzymać SMS-em 6-cyfrowy kod weryfikacyjny.
● Kod wpisujemy na stronie internetowej i klikamy „Weryfikuj”
● Na następnej stronie podajemy datę swojego urodzenia oraz płeć
● Następnie wyświetli nam się podstrona z tytułem „używanie numeru do innych celów” – Google liczy na twoją zgodę, między innymi po to, by lepiej dostosowywać reklamy do twoich preferencji. Domyślnie zaznaczona jest więc opcja „OK, zgadzam się”. Jeśli nie masz ochoty, kliknij sąsiednie pole „Pomiń”
● Na kolejnej stronie musisz jeszcze zaakceptować warunki korzystania z usług Google, a następnie kliknąć „Utwórz konto”.
Jak założyć e-mail na onet.pl?
Sprawdźmy teraz, jak jak założyć e-mail na polskim portalu onet.pl. Możliwe w tym przypadku jest posiadanie poczty z klasyczną końcówką @onet.pl, ale też wieloma innymi, jak onet.eu, op.pl, adres.pl, cyberia.pl, spoko.pl, pseudonim.pl. Wszystkie działają tak samo, choć większość z nich używana jest sporadycznie. Jak stworzyć e-mail na Onecie?
● Wpisz adres: https://www.onet.pl.
● W prawym górnym rogu kliknij ikonkę „e-mail”.
● Na kolejnej wyświetlonej podstronie (możesz na nią wejść także bezpośrednio, wpisując adres https://www.onet.pl/poczta), kliknij „załóż konto”.
● Wypełnij wyświetlony formularz, wpisując imię i nazwisko, datę urodzenia oraz płeć.
● Wymyśl i wpisz twój login – na przykład jan.kowalski1950@onet.pl
● Wymyśl też i wpisz hasło, które będzie zabezpieczać dostęp do twojego konta.
● Zaakceptuj regulaminu i kliknij „załóż konto”.
Jak stworzyć e-mail na Wirtualnej Polsce?
W dalszej kolejności sprawdzamy, jak stworzyć mail na Wirtualnej Polsce. Także w tym przypadku zaczynamy od strony głównej portalu informacyjnego.
● Wpisz adres https://www.wp.pl
● W prawym górnym rogu kliknij ikonkę koperty z napisem „Poczta”
● Z dostępnych opcji wybierz „załóż konto”
● Wpisz imię, nazwisko i płeć, a następnie ustal swój login. Pamiętaj, jeśli nazywasz się Jan Kowalski, możesz mieć 100 procent pewności, że login jan.kowalski@wp.pl jest już zajęty przez kogoś innego. Dlatego do nazwiska dodaj jakieś cyfry lub litery, np. jan.kowalski1950 Albo wymyśl zupełnie inną nazwę konta, bez swoich danych osobowych.
● Wymyśl i wpisz hasło zabezpieczające, powtórz je, by mieć pewność, żenie doszło do żadnej literówki.
● Podaj swój numer telefonu komórkowego lub inny adres e-mail – jak zapewnia administrator, dane te mają być przechowywane wyłącznie w celu weryfikacji, w sytuacji gdy zapomnisz hasło do swojego konta.
● Wybierz jedną z dwóch opcji: konto bezpłatne lub płatne. Aby nie płacić, musisz wyrazić wszystkie zgody marketingowe. Konsekwencją będzie przesyłanie różnego typu informacji handlowych na twoją skrzynkę e-mail.
●. Kliknij okienko „nie jestem robotem” i zastosuj się do instrukcji (na przykład z 9 obrazków wskaż te, na których znajduje się sygnalizacja świetlna lub inny przedmiot). Ta z pozoru absurdalna czynność służy potwierdzeniu tego, że jesteś faktycznie żyjącą, realnie funkcjonującą osobą, a nie złośliwym oprogramowaniem.
źródło: cafesenior.pl